субота, 31 січня 2015 р.

Педагогічна рада – практичний семінар - тренінг

    Реформування освіти в Україні зумовило корінні зміни у навчально-виховному процесі школи. Навчальні заклади України впроваджують  нові технології навчання, популярними серед яких є комп'ютерне та дистанційне навчання, методи проектів, інтерактивні методики. Цілі й завдання, які стоять перед освітянами сьогодні, вимагають упровадження не лише нових педагогічних технологій, методів і прийомів, а й форм організації навчання. Нові форми навчання розвивають і нові відношення між учителем  і учнем, нові суб'єкт-суб'єктні стосунки. Саме групова форма роботи, що набула популярності у  школі, сприяє особистісно-орієнтованому навчанню.
   Педагогічну технологію можна розглядати як впорядковану систему дій, виконання яких призводить до досягнення поставленої мети, або як системний метод створення, впровадження і визначення цілого процесу викладання і засвоєння знань з урахуванням технічних і людських ресурсів. Отже, педагогічна технологія функціонує і як наука, що досліджує раціональні шляхи навчання, і як система способів, принципів і методів, які застосовуються у навчанні, і як реальний процес навчання.
   Педагогічна технологія - це продумана в деталях модель спільної педагогічної діяльності з проектуванням, організації і проведення навчального прогресу з обов'язковим застосуванням комфортних умов для колективу.
   Професія педагога - професія творча. Саме від рівня інтелектуального потенціалу вчителя, його вміння творчо мислити і втілювати свої задуми у життя залежить кінцевий результат. Отже, чим вищою є креативність учителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх вчинках.
   На сьогодні інноваційні технології торкнулися не лише класно-урочної  системи навчання, але й педрад працівників школи. Ось і в нашій школі педради  проводимо у формі тренінгів.
   Педагогічна рада – невід’ємна складова планування навчально-пізнавальної діяльності. Адже вони належать до активних форм навчання й розвитку і дають більш високий результат.
   Педрада – тренінг складається з кількох етапів. Завдання першого етапу: створити  в учасників тренінгу загальний позитивний настрій, для цього використовуємо нескладні вправи, схожі на дитячі ігри. У тренінгу досить поширеним є використання рольових ігор. Тренер може застосовувати сюжети вже відомих ігор або для кожної групи створювати нові.
  Проводячи вправи  тренінгу, потрібно пояснювати його мету, створювати  середовище, яке спонукає до проявів творчого мислення і поведінки.
    Хочеться поділитися деякими вправами та частинкою тренінгу.
І. Інтерактивна вправа «Очікування»
Мета: сприяти ефективній продуктивної праці учасників.
На дошці малюємо сонечко з променями. Треба написати на картці одним словом свої очікування від заняття. Присутні по черзі виходять до дошки й клеять на  променях заповнену картку з їхніми очікуваннями, які виражені одним словом. При цьому озвучують свої думки.
ІІ. Вправа «Самопрезентація – квіти»
Мета: мотивація діяльності, створення комфортної атмосфери для конструктивної роботи.
Директор школи Надія Павлівна зазначила: «Успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчально-виховного процесу залежать від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі. Тому, щоб у нас панувала співпраці, пропоную кожному учаснику назвати своє ім’я, позитивну рису, яка починається з першої літери імені та улюблену квітку, яка асоціює з вашими рисами. Як керівник починаю із себе: Надія – надійна, троянда».  Усі представляють по колу.
Проведена  вправа «Мозковий штурм» сприяла ефективній продуктивності праці учасників записати на аркуші три слова, з яким асоціюється у кожного поняття «сучасний урок».
    Після виконання завдання почали обговорення проблеми тренінгу «Сучасний урок: шляхи підвищення його ефективності». Проведений, директором школи Новак Н.П., «Мозковий штурм» з  учителями показав, що колеги досить гарно орієнтуються у вирішенні питання пов’язаного з підвищенням ефективності уроку. Разом дійшли висновку, що ефективність уроку буде тоді, коли учитель буде творчим, креативним, коли ситуацію успіху досягне не тільки учитель, але й сама дитина; визначили які чинники впливають на ефективність уроку.
ІІІ. Практичний блок.
Інтерактивна вправа «Створення та презентація міні-проекту» - це робота в групах. Кожна група обговорювала та презентувала свій міні-проект на задану тему.
Завдання для кожної групи:
-          1. Виявити суб’єктивні чинники, які впливають на ефективність сучасного уроку.
-          2. Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учня.
-          3. Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від учителя.
 ІV.  Завершальний етап педради-тренінгу – узагальнення. На цій стадії кожна  група учителів представляла свої правила й пояснювала, чому обрано саме їх. А потім сформулювали загальні правила. Таким чином дійшли до прийняття рішення.
Вправа «Займи позицію». Мета якої систематизувати набуті знання щодо шляхів ефективності сучасного уроку.
Тренер, Надія Павлівна: «Отже, ви поновили свої знання про шляхи підвищення ефективності уроку. Щоб з’ясувати ваше ставлення щодо цього питання, пропоную вправу  «Займи позицію».
Завдання групам. На аркушах записано думки щодо проблеми підвищення ефективності уроку. Потрібно вибрати літеру (А, Б чи В) та прикріпити біля відповідної думки з поясненням.
Наше заняття завершується з’ясуванням очікувань від заняття.
Вправа «Очікування». Кожен учасник пише на аркуші свої думки стосовно початкових очікувань та прикріплюємо на променях сонечка  й озвучуємо свої записи.
«У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити» - сказав Сократ. «Справжній учитель може навчити інших навіть того, чого сам не вміє» - слова Т. Котарбінського, польського філософа.
   Отже, формат тренінгу дає можливість адміністрації не тільки підвальну ефективність педрад, а й розвивати та підтримувати в співпраці корпоративну культуру.

   Досвід засвідчує, що застосування тренінгу на педрадах  допомагають колективу адаптуватися  до педагогічної діяльності, навчити їх правильно спілкуватися зі своїми учнями, показати багатосторонність педагогічного спілкування. Тренінгові вправи допомагають розвивати  у вчителів  педагогічні здібності та вміння оволодівати таким складним видом діяльності, як діяльність учителя. Впровадження тренінгових вправ на заняттях допомагає практично відтворити комунікативні вміння педагога, що неможливо на звичайних практично-семінарських заняттях, готує учня до викладання конкретної дисципліни в різних умовах. Тому тренінг можна вважати невід’ємною технологією у навчальному процесі, яка адаптує майбутніх педагогів до професії.

Немає коментарів:

Дописати коментар